Tuesday, September 4, 2012

Budak Kampung Budak Bandar

Posted by Unknown at 2:54 AM

RM12.00 / RM14.00
978-967-365-107-8

Badrul, June dan Rossy sudah tiada pilihan lagi. Mereka terpaksa menghabiskan cuti hujung tahun yang panjang itu di kampung.


“Tak ada Astro, tak ada talian Internet, tak ada permainan video. Bosannya.” 


Ya, rumah datuk dan nenek yang terletak di sebuah perkampungan terpencil itu memang membosankan. Mereka budak-budak bandar yang tidak pernah merasa hidup susah. Perkataan ‘kampung’ saja sudah buat mereka fobia, apatah lagi kalau terpaksa menghabiskan masa berminggu-minggu di sana.



Di kampung mereka bertemu dengan remaja sebaya mereka iaitu pasangan kembar Suhari dan Suhali yang nakal dan suka mengenakan mereka. Dan Nadzirah yang selalu menjadi mangsa kenakalan mereka berdua juga. Tapi, budak-budak bandar itu mana boleh duduk diam. Takkanlah mereka nak biar budak kampung buli mereka.



“Ini belum bayar hutang betul-betul tau. Kalau kau orang berdua berlagak bijak lagi, tentu lebih teruk lagi kami kenakan.”



Sesuatu telah berlaku akibat kenakalan masing-masing. Badrul, Rossy dan June telah mendapat pengajarannya. Suhari dan Suhali menyesal di atas kenakalan mereka. Mulai hari itu, budak kampung dan budak bandar telah bersatu untuk menjadi budak baik.

PESAN NOVEL INI

0 comments:

Post a Comment

 

Dunia Celik FP Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei